Pred tým, než sa majiteľ podniku rozhodne pre jeho predaj, je dobré položiť si otázku: je môj podnik vhodný na predaj? Inak povedané: bol by niekto ochotný zaplatiť za môj podnik peniaze, alebo bude lepšie rozpredať majetok a jednoducho skončiť?
Niektorí majitelia sa rozhodnú pre predaj majetku, ktorý je spravidla jednoduchší a rýchlejší. V tomto prípade však niektoré nehmotné aktíva, ako obchodné meno, reputácia, klientská základňa, alebo doposiaľ uskutočnený marketing strácajú hodnotu. Jediným spôsobom ako vyťažiť z hodnoty týchto aktív profit, je predať podnik ako celok.
Chybou však môže byť tiež si myslieť, že predaj firmy je vždy lepším variantom. U niektorých firiem môže byť hodnota za roky nahromadeného majetku oveľa vyššia, než hodnota samotného podnikania, ktoré mohlo z rôznych dôvodov počas rokov stratiť na cene. Potenciálny kupujúci podniku v takomto prípade nebude ochotný zaplatiť zbytočné peniaze za nehnuteľnosti, ktoré si na seba nevedia zarobiť.
Pre rozhodovanie, či váš podnik patrí do jednej alebo druhej kategórie ponúkame krátky test:
Nasledujúce otázky by mali pomôcť zhodnotiť vaše podnikanie z pohľadu potenciálneho investora:
Ak sú vaše odpovede na všetky otázky „nie“, je voľba takmer jasná. Predajom samotného majetku si ušetríte veľa času a námahy. Aj keď pre vás určite vaša firma znamená veľa a investovali ste do nej veľa času, v tejto situácii sa nájde veľmi málo potenciálnych záujemcov, ktorí by tieto okolnosti brali do úvahy. Najlepšie preto bude vyťažiť zo situácie čo najviac a pokúsiť sa predať všetok majetok.
Naopak ak je väčšina vašich odpovedí „áno“, predajom podniku máte šancu získať oveľa viac peňazí ako prostou likvidáciou vašej firmy. Všetko samozrejme závisí od typu podnikania, niekedy sa potom môže stať, že najlepším variantom bude predať podnikanie a majetok oddelene.
V prípade, že ste odpovedali „áno“ len v niektorých prípadoch, prípadne atribúty v jednotlivých odpovediach nie sú tak výrazné, existuje taktiež tretia možnosť, a to s predajom počkať. Najlepšie je uvedomiť si nedostatky firmy hneď pri rozhodnutí o ukončení podnikania a firmu tomuto rozhodnutiu začať prispôsobovať. Príprava na predaj, a teda zlepšenie jednotlivých vlastností spoločnosti, môže pomôcť nielen zväčšiť šancu predaja, ale tiež zvýšiť predajnú cenu podniku. Ak si teda nie ste istí, či je váš podnik vhodný na predaj a s predajom sa neponáhľate, naplánujte si zlepšenie v slabších oblastiach vášho podnikania a do predaja sa pustite s odstupom času. V tomto ohľade vám môžu pomôcť aj spoločnosti, ktoré sa zameriavajú na tzv. business development, alebo prípravu podniku na predaj.