V niektorých prípadoch a životných situáciách je potreba rýchlej reakcie. V iných je zase lepšie si predaj starostlivo naplánovať.
Je dôležité si ale dobre premyslieť, či sa rozhodneme o okamžitý alebo postupný predaj. Uvedomte si, že potreba rýchlo ukončiť pôsobenie vo Vašej spoločnosti koreluje s nižšou predajnou cenou z niekoľkých dôvodov:
Niektorí majitelia chcú odísť z vybudovaných spoločností raz a navždy, iní majú zase záujem byť do biznisu zapojení aj naďalej, či už ako minoritný vlastník, subdodávateľ, zamestnanec, alebo konzultant. Býva však pravidlom, že aj ten typ predávajúcich, ktorí z podniku chcú odísť nadobro, zostanú po krátke obdobie po predaji zapojení, zvyčajne 3 až 6 mesiacov. Táto doba môže signifikantne uľahčiť novému majiteľovi zapracovanie do firmy.
Premyslite si teda, či chcete vo Vašej spoločnosti ďalej pôsobiť, a ak áno, akou formou. Tiež je nutné si stanoviť, aké platové alebo iné ohodnotenie budete za vaše pôsobenie v tomto prechodnom období požadovať. S predávajúcim o tomto komunikujte, vždy je lepšie, keď má kupujúci predstavu o tom, akým spôsobom plánujete svoju spoločnosť opustiť.
Odpovedzte si na otázky:
Každé áno na predchádzajúcu otázku znamená zúženie kruhu potenciálnych kupcov. To má samozrejme za následok aj predpokladanú dĺžku trvania vyhľadávania kupujúcich.
Všetky vyššie uvedené kroky prediskutujte so svojím transakčným poradcom, alebo so svojou rodinou. Je dôležité poznať aj názor svojho okolia a iných ľudí – niektoré faktory môžete ľahko subjektívne prehliadnuť, alebo na ne zabudnúť. V budúcom dieli si rozoberieme plusy a mínusy jednotlivých prístupov k predaju podniku.