V zásade možno predať akúkoľvek spoločnosť, ale miera úspechu je do značnej miery určená pripravenosťou spoločnosti na predaj a vhodným nastavením podmienok predaja. Najprv by spoločnosť mala čo najmenej závisieť od majiteľa a okrem toho je potrebné zabezpečiť napr. aby účtovníctvo bolo správne a aktuálne a aby všetky ostatné informácie o spoločnosti boli k dispozícii na vyžiadanie. Tak isto je rozumné mať zaistené pokračovanie všetkých významných odberateľských a dodávateľských vzťahov a tiež vzťahov so zamestnancami.
Proces predaja firmy môžeme rozdeliť do troch fáz: príprava na predaj, hľadanie záujemcov a realizácia transakcie. Niektoré spoločnosti sú na predaj pripravené lepšie ako iné, táto časť preto môže byť veľmi krátka, ale môže trvať aj mesiace až roky. Pri dobre pripravenej spoločnosti sa potom záujemca môže nájsť v priebehu pár týždňov až mesiacov. Záujemcov však môže byť veľa a majiteľ si musí vybrať toho správneho a zhodnúť sa s ním na prijateľných podmienkach predaja. Doba samotnej realizácie transakcie potom záleží na rýchlosti oboch strán, ale pri firmách menšej veľkosti spravidla trvá 1-3 mesiace.
Na túto otázku neexistuje presná odpoveď, a to hlavne z dôvodu toho, že každý kupujúci sa na hodnotu firmy pozerá subjektívne. Možností výpočtu existuje viacero, ale spravidla sa vychádza z historických výsledkov podniku a v súčasnosti sa väčšina firiem predáva za 2-5 násobok priemeru ukazovateľa EBITDA. Na hodnotu potom môže mať vplyv mnoho faktorov, ako hodnota majetku, stav pracovného kapitálu, pozícia na trhu, alebo akékoľvek významnejšie riziká. Orientačnú predstavu o hodnote vášho podniku môžete zistiť zadarmo cez valuačnú kalkulačku na našich stránkach.
Pri hľadaní záujemcov čerpáme z viacerých zdrojov. Tým prvým je náš portál, kde ponuky zverejňujeme v anonymnej forme a vďaka ktorému sa nám darí každým dňom získavať mnoho nových záujemcov pre naše ponuky. To samozrejme nie je všetko a pri hľadaní využívame aj naše kontakty, alebo napojenie na rôznych partnerov doma aj v zahraničí. V prípade, že náš portál a kontakty nie sú dostačujúce, vieme tiež aktívne vyhľadať a osloviť ďalších možných záujemcov, ktorými môžu byť napr. firmy z odboru predávanej spoločnosti.
Predaj firmy je komplexná záležitosť, s ktorou sa väčšina majiteľov firiem stretne len raz za život. Celý proces si vyžaduje skúsenosti a prehľad o trhu, inak sa môže stať, že majiteľ nebude schopný kupujúceho nájsť, alebo firmu predá za nevýhodných podmienok. Veľkou výhodou InBase je fungujúca a veľmi navštevovaná verejná platforma a stovky kontaktov na potenciálnych záujemcov, vďaka čomu sme schopní nájsť kupujúcich vo väčšine prípadov veľmi rýchlo. Tiež sa postaráme o celý proces predaja, ktorý okrem rokovaní so záujemcami zahŕňa aj daňové, účtovné a právne poradenstvo, ktoré je pri predaji firmy nevyhnutné.
Na začiatku spolupráce si účtujeme nízky poplatok vo výške 400-800 €, ako istotu, že to s nami klient myslí vážne. Našou hlavnou odmenou za pomoc pri predaji firmy je potom až provízia pri úspešnej realizácii transakcie. Jej výška sa odvíja od veľkosti danej firmy a niekoľkých ďalších parametrov. Všeobecne však ide o jednotky percent z hodnoty transakcie a u väčších firiem je percento nižšie. Cenník našich služieb pre predávajúcich nájdete tu.
To samozrejme nie je problém. Radi vás celým procesom prevedieme a zaistíme poradenstvo vo všetkých smeroch. Keďže nemusíme vyvíjať čas a náklady na hľadanie záujemcov budú pre vás naše služby lacnejšie.
V rámci projektu InBase sa zameriavame primárne na firmy v hodnote od cca 100 do 2 mil. €. Väčším firmám, ktoré často vyžadujú iný, náročnejší prístup, sa venujeme v rámci projektu InBase Advisory. Menším firmám by náklady za naše služby boli neúmerne vysoké k ich predajnej cene. Hranice sú však len orientačné a každý prípad posudzujeme individuálne. Čo sa týka zamerania firiem, sme otvorení všetkým odborom.